DJ ZINA versus JUF ILHAM
Afgelopen zaterdag heb ik mijn werk wat ik tot nu toe heb gemaakt op school besproken. Ik kwam toen tot de ontdekking dat mijn opdrachtstelling veel te breed was. Ik wilde namelijk de hele identiteit van Ilham proberen neer te zetten, met al haar aspecten. Ook de aspecten die moeilijk in beeld te brengen zouden zijn. Na overleg heb ik besloten dat ik Ilham als juf tegenover Ilham als dj ga onderzoeken. Wel wil ik ook proberen om nog een vleugje van haar cultuur in de documentaire te laten doorschemeren, maar dit zal niet het hoofdaspect vormen. Het is natuurlijk wel interessant om de spanning ( het grote contrast) tussen de wereld van Ilham als leerkracht tegenover de wereld van Ilham als DJ. te fotograferen. Het zijn twee totaal andere werelden.
Deze week wil ik gerichter met de camera gaan onderzoeken wat DJ zijn en leerkracht zijn nog meer inhoudt dan de bezigheid op zich. (Gelukkig begrijp ik mezelf hahahahahahaha).
Er zal nog een brainstormlijstje volgen……….
Wat doet een DJ nu eigenlijk?
DJ staat al jarenlang voor disk jockey, een term die tegenwoordig extreem gehyped wordt, maar velen weten eigenlijk niet wat het vak nou precies inhoudt. DJ zijn kent twee aspecten: De techniek en de sfeer. Onder techniek wordt het mixen van plaatjes verstaan. Mixen is het gelijkzetten van tempo en beats, om vervolgens aan het einde van een nummer een soepele overgang te regelen. Dit klinkt heel simpel, maar dat is het zeker niet (in het begin al helemaal niet). Het mixen is een zeer nauwkeurig proces, waarbij de kleinste afwijking er al voor kan zorgen dat de boel na 10 seconden niet meer gelijk loopt. Dan kennen we nog het andere aspect, de sfeer. Als DJ op een feest ben jij verantwoordelijk voor de sfeer op de dansvloer. Nu zijn er een aantal factoren waarmee je de sfeer kan beïnvloeden, waarvan de belangrijkste bij uitstek de platenkeus is. Het neerzetten van een gevarieerde en goed opgebouwde set is alles behalve makkelijk. Daarnaast is de uitstraling van de DJ ook belangrijk. Een DJ die enthousiast bezig is, zal zonder twijfel betere resultaten halen dan een zak hooi die er ook niet voor de lol staat.
Wat doet een juf nu eigenlijk?
Als leerkracht in het basisonderwijs begeleid je kinderen in hun ontwikkeling, in het vinden van hun plaats in onze multi-etnische samenleving en begeleid je hen om zelfstandig te kunnen functioneren in een ingewikkelde maatschappij.
Het werk vraagt: inzet, enthousiasme, persoonlijkheid en vermogen tot samenwerking. Pedagogische, didactische en organisatorische kwaliteiten en de bereidheid om jezelf een leven lang te willen ontwikkelen zijn gewenste kwaliteiten.
Hoe goed onderwijs ook gedefinieerd wordt, het staat of valt met goede leraren. Dan is vervolgens de vraag wat een goede leraar is. Zo iemand moet in ieder geval heel wat in zijn mars hebben. Dat zie je als je kijkt naar een leraar in actie met zijn klas.
Om te beginnen moet een leraar natuurlijk allerlei vakkennis hebben. Maar dat is niet genoeg: hij moet die kennis ook op een goede manier kunnen inzetten als hij met zijn leerlingen werkt. Daarbij spelen pedagogisch inzicht, didactische vaardigheid en organisatorisch talent een grote rol. Vervolgens is de omgang met leerlingen van cruciaal belang voor zijn werk en ook zal de leraar moeten kunnen samenwerken met collega's. En dan staan er nog gesprekken met ouders en overleg met instanties in zijn agenda. De professionele activiteiten van een leraar bestrijken een groot gebied.
Deze week wil ik gerichter met de camera gaan onderzoeken wat DJ zijn en leerkracht zijn nog meer inhoudt dan de bezigheid op zich. (Gelukkig begrijp ik mezelf hahahahahahaha).
Er zal nog een brainstormlijstje volgen……….
Wat doet een DJ nu eigenlijk?
DJ staat al jarenlang voor disk jockey, een term die tegenwoordig extreem gehyped wordt, maar velen weten eigenlijk niet wat het vak nou precies inhoudt. DJ zijn kent twee aspecten: De techniek en de sfeer. Onder techniek wordt het mixen van plaatjes verstaan. Mixen is het gelijkzetten van tempo en beats, om vervolgens aan het einde van een nummer een soepele overgang te regelen. Dit klinkt heel simpel, maar dat is het zeker niet (in het begin al helemaal niet). Het mixen is een zeer nauwkeurig proces, waarbij de kleinste afwijking er al voor kan zorgen dat de boel na 10 seconden niet meer gelijk loopt. Dan kennen we nog het andere aspect, de sfeer. Als DJ op een feest ben jij verantwoordelijk voor de sfeer op de dansvloer. Nu zijn er een aantal factoren waarmee je de sfeer kan beïnvloeden, waarvan de belangrijkste bij uitstek de platenkeus is. Het neerzetten van een gevarieerde en goed opgebouwde set is alles behalve makkelijk. Daarnaast is de uitstraling van de DJ ook belangrijk. Een DJ die enthousiast bezig is, zal zonder twijfel betere resultaten halen dan een zak hooi die er ook niet voor de lol staat.
Wat doet een juf nu eigenlijk?
Als leerkracht in het basisonderwijs begeleid je kinderen in hun ontwikkeling, in het vinden van hun plaats in onze multi-etnische samenleving en begeleid je hen om zelfstandig te kunnen functioneren in een ingewikkelde maatschappij.
Het werk vraagt: inzet, enthousiasme, persoonlijkheid en vermogen tot samenwerking. Pedagogische, didactische en organisatorische kwaliteiten en de bereidheid om jezelf een leven lang te willen ontwikkelen zijn gewenste kwaliteiten.
Hoe goed onderwijs ook gedefinieerd wordt, het staat of valt met goede leraren. Dan is vervolgens de vraag wat een goede leraar is. Zo iemand moet in ieder geval heel wat in zijn mars hebben. Dat zie je als je kijkt naar een leraar in actie met zijn klas.
Om te beginnen moet een leraar natuurlijk allerlei vakkennis hebben. Maar dat is niet genoeg: hij moet die kennis ook op een goede manier kunnen inzetten als hij met zijn leerlingen werkt. Daarbij spelen pedagogisch inzicht, didactische vaardigheid en organisatorisch talent een grote rol. Vervolgens is de omgang met leerlingen van cruciaal belang voor zijn werk en ook zal de leraar moeten kunnen samenwerken met collega's. En dan staan er nog gesprekken met ouders en overleg met instanties in zijn agenda. De professionele activiteiten van een leraar bestrijken een groot gebied.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home